bland alger, blommor och blad

Har skrubbat klart nästan hela balkongen dagen till ära. Usch vad äcklig den är! Men jag hittade ett tips på det stora internetet som jag provade på och som faktiskt underlättade en hel del.


Resultatet (bilden kanske inte riktigt ger rättvisa till resultatet): 
Receptet är ganska enkelt, blanda ljummet vatten med såpa och lite citronsyra. Gnugga in rikligt så att det blir lite blött och låt sen verka en stund. Plantera om lite blommor, titta på dålig tv eller prata med en vän under tiden det verkar så går tiden lite snabbare. Borsta sedan av med massor av vatten. Såpa har nämligen den egenskapen att det lätt blir halt nästa gång det regnar på det. Inte kul! (om det inte är någon annan som halkar runt i såpan vill säga)

Idag passade jag på att plantera om lite under tiden jag väntade. Bland annat kom min favoritbasilika i större kruka, min adoptivpepparmynta fick även den en ny kruka som jag hoppas den tycker om. Fick fula bruna fläckar längs med nervsystemet på några av bladen på den vilka jag klippt bort. Därav dess lilla storlek. Hoppas att ny kruka och beskärningen gjorde den lite gladare!


Fin basilikan:


Glad pepparmynta?

Har även senaste veckan haft mina tomater ute på avhärdning. Än så länge verkar de må fint och de har till och med klarat om en utenatt! Krukorna de stor i nu är sista innan de hamnar i stora svarta hinkar. Det fina är att krukorna de står i nu fortfarande är fina att odla örter i. Mina adoptivörter till exempel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0