En liten favorit...


En av mina absoluta faviriter blev faktiskt kryddtagetesen Tangerine gem! De såddes någon gång april/maj. Tyvärr dog de flesta i försådden under ett obevakat tillfälle. Två överlevde dock och de blev riktigt maffiga! Trodde inte riktigt att de skulle bli så buskiga som de visade sig vara... Men jag klagar inte! Tyvärr fick väl persiljan stryka lite på foten till förmån för blomvidundret. Det fina är att jag har sparat mängder av frön till den här säsongen. Hoppas de har bra grobarhet!

I år tänkte jag plantera dem i småkrukor och ha lite överallt, de blir ju fina färgklickar! Ett tips jag lärde mig var att knipa bort de första knopparna vilket gör dem buskigare och finare. Förutom fina så är de faktiskt ganska goda också. Och visst är det härligt att kunna dekorera tallriken med ett par blommor?


Kryddtagetes, här med lite gräslök, också från balkongen.

Dessutom är tagetes bra mot nematoder och för att hålla en del otäcka kryp på avstånd. Det är ju ta mig tusan svårt att inte gilla denna lilla blomma!

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0