SÅ här gör jag!

Jag lovade ju häromdagen lite tips inför fröodlandet. Mitt internet var dumt i huvudet igår så det blev inget med den saken men nu är det lagat och jag redo!



STEG 1
Ta fram allt du behöver för att sätta igång. Vissa fröer så som persilja mår gott av att stå i vatten några dagar. Det står 2-3 på paketet, jag är dålig på att planera så för min del brukar det kunna bli lite till... Igår var det just persilja som fick komma i jord.

Har du inget minidrivhus finns det massor av andra grejer som funkar minst lika fint. Återanvänd förpackningen från körsbärstomater eller vindruvor bara. Det enda som man behöver tänka på är att det ska finnas hål i botten! Lock går att tillverka av plastpåsar om det skulle bevövas.



STEG 2

Fyll upp jord i de små krukorna så du har ungefär så långt kvar som sådjupet som är angivet på förpackningen. Själv kör jag med ögonmått, jag gillar att vara lat! Tryck till jorden lite innan du lägger dit dina frön.


STEG 3

Lägg i frön! Nu kanske du funderar på hur många frön som ska i? Jag vet att jag tyckte det där var lite klurigt förra året när jag gjorde allt för första gången. Det beror lite på, vissa frön så som tomater, chili och basilika vill jag ju i slutändan ha en och en som stora kraftiga plantor. Då räcker det med att peta ner ett par stycken per fack, gärna så långt ifrån varandra som möjligt så det blir lättare att plantera isär sen när det kommer på tapeten. Andra växter som blir lite mer som tuvor, tänk till exempel på timjan eller gräslök, är det bara att trycka ner mängder av frön. Ta tills du skäms helt enkelt.


STEG 4
Täck fröna med jord hela vägen upp och vattna igenom ordentligt. Jag brukar spraya på. Riktigt små frön som inte behöver täckas med jord vattnar jag innan jag lägger i frön. Jag vet ärligt talat inte vilket som är bäst. Än så länge mår växterna bra och ser till att komma upp så nåt gör jag väl rätt ändå.

STEG 5
Avsluta med att sätta på locket och ställ lådan/orna på nåt bra ställe. Själv brukar jag försöka ha sprayflaskan i närheten hela tiden så jag inte ska glömma att vattna alternativt skjuta upp vattnandet till lite senare...

Sen är det bara att vänta... och vänta... ibland går det fort och ibland tar det tid. Men lika glad för det brukar jag bli ändå så fort det kommer upp nåt! När det händer vill växterna ha lite mer ljus. Och så kan du ställa luvkan lite på glänt också.





VATTNING
Alltså vattning är verkligen a och o och det som jag är sämst på i perioder! I alla fall i år... Tumregeln är fuktigt inte blött och absolut inte torrt! Känn och kika och vattna vid behov. Speciellt nu när de är så där superdupersmå och urkänsliga så är vattningen jätteviktig. Under våren har jag en liten procedur där jag både säger god morgon och god natt på fröbebisarna. Då passar jag på att kika på vattenbehovet.


LJUS
Olika växter är olika beroende av riktigt bra ljus. Till mina ljusälskande chiliplantor har jag använt en lågenergilampa med så högt antal lumen som möjligt. Än så länge verkar de må fint. Skillnaden mellan vanliga lampor och lågenergilampor är två. Dels alstrar vanliga lampor mer värme än lågenergivarianten och dels handlar det om mängden ljus (antal lumen). Kombon lite ljus/varmt ger förvisso höga plantor, men skrana sådana. Fina tjocka plantor kan gärna ha det lite svalare och ljust. Håll koll och kika på liven mår.



SIST MEN INTE MINST!
Ha kul!!! När odlandet inte handlar om liv eller död utan faktiskt bara är en hobby så är det faktiskt nästan den viktigaste punkten. Gör precis så mycket eller lite du vill och var inte rädd för att varken utmana dig själv eller inse dina begränsningar. Det är helt okej att köpa en färdig planta. Och du får faktiskt fröodla fräna saker. Om du vill! Det här året har jag redan misslyckats med ett flertal saker och andra saker har gått högt över mina förväntningar.


Frågor på det? Eller synpunkter och ännu bättre tips? Feedbacka mig gärna!

Chip!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu är jag ännu mer pepp! :) Supertack för inspirationen och hjälpen!

2011-03-20 @ 13:11:49
Postat av: Anonym

Härligt! Mission acomplished då med andra ord :D Håller tummarna för ett awesum resultat! Hittade du fröer btw?

2011-03-21 @ 13:16:50
Postat av: Anonym

Jajemen! Jag gjorde vad som kändes lättast, tog svängen förbi ica innan jag åkte hemåt. Hittade allt som behövdes! :) Det var inte så smidigt som jag trodde att ha en jordpåse med på tåget, men nu är det planterat så nu väntar och väntar och väntar jag :D

2011-03-21 @ 19:10:20
Postat av: Anna

Det är vad jag kallar comitment! :D Iofs är det alltid lite skönare att komma hem när man har mycket att bära på och slutligen får lägga av sig allt! ^^

2011-03-22 @ 00:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0