Blåbärspaj

När man gör sista dagen på en praktikplats hör det ju liksom till att man bakar nåt fint (alt köper nåt gött) sista dagen. Egentligen är väl tårta the right way to go men jag körde på en gammal hederlig klassiker. Det var gubbens förslag, han tyckte att det kunde vara "lite exotiskt" så här års med blåbärspaj! De flesta har nog ätit upp sina men vi har snålat och nu kom de till användning!



Eftersom jag är inne i någon form av hasselnötsperiod så fick det åka med ett gäng i smuldegen, oväntat gott kan jag avslöja så här i efterhand.

Ingredienser
Blåbär
Ca 1 msk potatismjöl
Ett par nypor socker

Smuldeg
Knappt 150 g smör
1 dl socker
Knappt 2 dl mjöl
3 dl havregryn
1 dl hackade hasselnötter

Smörj formen med smör. Fyll på med blåbär och pudra över potatismjöl och socker. Nyp ihop ingredienserna till smuldegen och fördela över bären. Sätt in i ugnen på 250 grader i ca 15 minuter. Ta ut och låt svalna. Servera med glass eller vaniljsås. Njut!

Hela min paj gick åt på fredagen, det inte praktikkollegorna satte i sig under dagen fick mitt spontanbesök under kvällen. Vad jag hörde så var det ingen som var ledsen över resultatet i alla fall...

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0