Örter, örter, örter överallt!

I slutet av förra veckan fick jag äntligen möjlighet att införskaffa lite örter som jag varit sugen på men inte orkat driva upp själv. Det blev pepparmynta, ingefärsmynta, rosmarin, salvia, citrontimjan och oregano. Adoptivplantorna står fortfarande i köksfönstret och jag hoppas att det ska visa sig vara friska och krya! Passade på att klippa ner dem rejält när de kom hem så att de ska buska till sig lite. Bortsett från timjanen så var det ganska krassligt på den fronten.


De längsta skotten satte jag i vatten i hopp om att de skulle rota sig och än så länge har pepparmyntan fått riktigt fina och långa rötter! Nästan så att jag funderar på om inte skotten kommer göra sig finare i slutänden än moderplantan som var ganska ranging för att vara ärlig. Resten bor i glasskålar i köket.



Ute på balkongen bor det ett gäng till örter, de som jag drivit upp själv från frö och de verkar må hyfsat gott de med. Så gott så att jag passade på att skörda min första näve favoritört: TIMJAN!

Är det bara jag eller ser timjan ut som spagetti med små blad på?

Lite såhär såg det ut när jag fotade lite snabbt i helgen:

Slät och krusbladig persilja, röd och grön basilika och så lite backtimjan. Det finns en gräslök också, men den står i ett hörn och skäms.

Nej nu ska jag ta tag i tentapluggandet! Vill ta mig tusan klara den rackarn!

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0