Pyssel 11

Imorgon är det dags för årets (första) pepparkakbak! Det är nog mitt favoritjulpyssel. Så idag har jag satt degen, i väntan på bättre tider står den och väntar på verandan. I vanlig ordning hade jag tappat bort receptet jag använder mig av så det fick bli ett samtal till mormor. I år igen! Alltså jag pratar inte med henne enbart en gång om året men det här börjar bli lite av en tradition det här att ringa efter receptet. Funderade på att skriva upp receptet på ett lite bättre ställe men nej. Mormor kan gott få sig ett samtal nästa år igen! 

Men alltså okej jag kan väl dela med mig här då. Och glömma bort att jag gjort det för mmmm hmm mmmm vad de är goda! 

Mormor Doris pepparkakor 
2 hg socker 
1 hg smör
1,5 dl sirap
650 g mjöl 
1,5 dl grädde
1 msk bikarbonat 
Malda nejlikor
Kanel 
Malen ingefära 

Först smälter en smöret i en gryta. Sen tillsätts socker, sirap och grädde. I med kryddor och bikarbonat. Receptet angav inte mängd men jag provade med ca 2 msk kanel och 1 av vardera nejlikor och ingefära. Fast det är också väldigt ungefär för vårt matskedsmått är borta och jag är lite lat för att mäta exakt ned teskedsmåttet. Sist i med mjölet. 

Ett litet trick min mor lärt mig är att ta det lugnt med mjölet. Har en i allt mjöl på en gång står en med en gryta cement dagen efteråt. Dels stelnar smöret och dels sväller mjölet en aning. Jag pudrar på lite mjöl ovanpå inte för att jag egentligen vet om det fyller någon funktion. 

Imorgon blir det utbakning och gräddning. Och en nedrans massa knådande! 175C i ca 5-7 minuter har jag för mig är lagom i ugnen. Det är lite beroende på ugn och storlek på pepparkakorna. En får testa sig fram lite. 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0