Pyssel 13


Efter många om och men så blev det morotsbröd idag. Tigern har inte varit på topp direkt under dagen så det blev senare än väntat. Det har blivit mycket bära/sova/amma så antingen håller han på att lära sig något eller så är det någon otäck sjuka på g. 

När Tigern är på sånt här humör brukar jag försöka ta den enkla vägen ut det vill säga göra som han vill. Jag tänker att det fungerar som så att han inte signalerar på det här viset om han inte behöver det. Och jag har ju uppenbarligen resurser att göra det han önskar. Ibland är det frustrerande och ibland har jag inte möjlighet att lyssna så bra som jag vill. Men en gör så gott en kan och skarvar lite däremellan. Min önskan är att Tigern ska ha en sån grundtrygghet så att han känner sig självklar i alla möjliga typer av situationer o sammanhang och att han genom att få respekt också lär sig visa andra respekt. 

Brödet blev för övrigt lite av en besvikelse. Vanligtvis brukar det bli kanon. Förvisso hade jag inga valnötter i som jag brukar men att det ska göra så stor skillnad? Så kan det vara ibland. Så nu har baksjälvförtroendet fått sig en törn! Får se om kvällens andra experiment kan lappa ihop det imorgon. I så fall kommer jag bjucka på ett glutenfritt pepparkaksrecept! (Kan avslöja att degen är to die for! Tänk pepparkakor med en släng av mandelmassa).

Mitt vanliga recept brukar se ut så här i alla fall
Morotsbröd (ett gäng) 
Jäst
En redig klick smör 
Ganska mycket mjölk
Grovriven morot efter smak
En rejäl nypa salt
En skvätt sirap
Dinkel mjöl
Vetemjöl 
En liten påse valnötter 

Ev vatten, pumpafrön och flingsalt till garnering. 

Smält smöret och blanda i mjölk, morötter, sirap och salt.  Smaka av degspadet och tänk på att morötterna är ganska söta. Blanda degspadet med jästen i en degbunke. Ha i valnötter, jag brukar krossa dem lätt i handen. Knåda in mjöl, blanda efter tycke och smak. 

Jäs minst 30 minuter. 

Baka ut till bullar och jäs ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200C under tiden. 

Pensla bullarna med vatten och strössla på pumpafrön och flingsalt. Går att hoppa över men blir gott och lite snitsigt. In i ugnen i typ 10 minuter. 

Svalna och njut! 

Chip! 

11 dagar kvar till Tigerjul! Oj oj oj! Kommer vi hålla oss friska till dess? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0