Torsdagspyssel


Igår körde vi igång med pysselkväll på riktigt! Förra veckan smygstartade jag och Stickan med att måla miniminitåg. Igår kom förslag om att gjuta egna talgbollar. Får lov att erkänna att min delaktighet i resultatet inte var särskilt högt. Fick ränna efter Tigern och se till att han undkom brännskador... 

Tillvägagångssättet var tämligen enkelt dock. Först smältes kokosfett i en gryta. Under tiden ställdes små formar ut på plåtar, vi använde gamla metallformar. Någon pillade i lite fågelfröblandning och ett snöre. Sen i med oljan och toppa med frysta lingon. Plåtarna fick till sist stå på verandan i kylan en stund innan vi stjälpte ur bollarna. 


Stickan och jag gjorde en liten fågelinstallation tillsammans med ett av mina näsäpplen och en fin pinne som vi hängde ut i trädgården utanför vårt köksfönster. Själva kakan hade ett hål i mitten som vi trädde tråden igenom. Får se om det nappar några småfåglar. Eller om kråkorna sätter i sig rubbet. 

Tycker resultatet blev kanonfint! Hoppas att vi blir ännu fler nästa gång. 

Chip! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ni borde kanske ha en liten nätpåse runt det hela så det hålls på plats och avstånd från marken och ställen dit små söta askungenvänner inte kommervåt.

Svar: Vi tänkte på nätpåsar men tog det vi hade till hands. Och lovar vi har tänkt på att hänga upp dem! Den lilla kreationen hänger i ett träd som sagt en bra bit ovan jord. Vill ju inte att katten ska ha julbuffé heller ;)
Anna .

2013-11-22 @ 18:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0