Sommardrömmer


Bland det bästa med den här årstiden är ju att en får chans att drömma sig bort till sommaren en smula. Planera, fundera och tänka, tänka, tänka. 

Aldrig är väl trädgården så prunkande som i fantasin? Så är det för mig i alla fall. Ska bli spännande att få anlägga lite rabatter! Vi har en liten en som jag tänkte gräva om. Minst dubbelt så stor! Som det är nu är den rätt ynklig. Sen har vi ju verandan, gräsmattan och våra framtida pallkragar. 

Fröer beställer vi som vanligt från Runåbergs fröer. Nytt för i år är att det blir en hel del blommor! 

Än så länge har vi:
Körsbärstomater Black sweet cherry och Chilega
Basilika Genovese
Chili Hot Lemon (eget frö)
Chili Jamaican bell 
Salvia
Timjan 
Persilja Grüne Perle
Smultron Alexandria
Solhatt Primadonna (impecta)
Ringblomma (eget frö) 
Tagetes Orange Krydd- 
Sömntuta 
Såpnejlika
Rödmalva
Vävarkarda
Stockros
Gräslök
Kamomill

I år är ett av målen att bli bättre på att ta egna fröer. Chili och ringblommor är en god början, men fler ska det bli! I Runåbergs bok står en hel del matnyttigt om hur en tar egna fröer. Ett litet tips! 

Första sådden chili artar sig. Den är ju sjukt ranglig men ja det kanske blir bättre när de planteras om. För säkerhets skull så sätter jag lite nya. De egna fröna har i alla fall fin grobarhet. Pillade ur dem ur burken med torkad chili, perfekt vinterförvarad i kryddhyllan! 

Ska även prova på att göra egen sättlök, i värsta fall går det åt pipsvängen men måste ju prova på! Har köpt frön till gul lök Rijnsburger och har kvar lite fröer till Sturon och rödlök Red Baron. Ger mig även på min nemesis purjolöken i år med det fräna namnet Hannibal. 

Jag har dålig koll på vad som är trendigt i trädgårdssammanhang men tänker att stadsodling alltid är det. I alla fall hemma hos mig! 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0