Planner girl

En del som följer mig på Instagram har under de senaste månaderna kanske undrat vad katten jag håller på med. Så jag tänkte försöka förklara det lite kort. Pyssel är ju nåt jag ägnat mig åt större delen av mitt liv och ungefär lika länge har jag kämpat med att få ordning och reda på mig själv. I jakt på inspiration till ett annat projekt snubblade jag över planner communityt, en massa härliga människor som ägnar sig åt att dekorera kalendrar. 

Men varför i all sin dar behöver en det? Kanske någon undrar. Den frågan får nog olika svar beroende på vem en frågar. Dels finns det en rent praktisk funktion för många. Att använda stickers i olika färger för tex olika personer i ett hushåll eller olika aktiviteter kan hjälpa till att göra kalendern mer visuellt greppbar. Sen är det ju helt klart roligare att ta upp en dekorerad kalender än en odekorerad. Under de månader jag själv hållt på har jag märkt en markant skillnad på de veckor när jag gillar looken på uppslaget och veckor där jag inte gjort något alls. 

Framförallt är det sjukt kul! En liten stund där en får tid att sitta ner och reflektera och få utlopp för sin kreativitet. Det har varit superskönt att få sitta ner och fundera över vad som behöver göras och vad som ska hända. En stund att få tömma hjärnan! 

Under min rätt korta resa har jag upptäckt att mitt sätt att använda kalendern tidigare har varit rätt så begränsad. Och stel. Istället för att anpassa kalendern efter mig själv har jag anpassat mig efter kalendern. Sicket vansinne va? Här nånstans upptäckte jag bullet journaling. För att börja med det behöver en två saker. Ett block och en penna. Jag kommer skriva mer om det framöver pga så awesome! 

Jag tänkte skriva en serie inlägg om lite olika tekniker och material och hur jag använder dem i min kalender. So stay tuned! 

Just det översta bilden är hur denna vecka såg ut efter att jag dekorerat och lagt grunden. Allt eftersom flyttas och fylls saker i. Det blir på så vis även lite av en dagbok att gå tillbaka i. Sista bilden var hur det såg ut när jag började för ett par månader sedan. För den som inte vet så kan jag avslöja att så länge har jag annars svårt att så konsekvent göra en aktivitet. 

Hörs vidare! 
Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0