Stadsodling

Igår tog jag upp de sista futtiga grönsakerna ur lådorna. Nu är denna säsong, som i mitt huvud går under namnet den stora besvikelsen, över! Nästa år ta vi baske mig revange. 

I år flyttade vi in odlandet till stan från koloniområdet. Vi har ju lyxen att ha tillgång till en gemensam trädgård och då får en lov att nyttja det till max! Plätten vi använt var tidigare nåt slags dumpplats för diverse trädgårdsavfall. Dvs inte enbart löv och döda växter utan  diverse plank och annat som vi forslade bort. Tack alla kompisar som ställde upp och högg i! Ni är bäst!! 

När skräpet var borta såg det ut som ovan. 

Utöver skräp var hela plätten täckt i manhögt ogräs tidigare, bilden ovan är från en annan del av trädgården men samma ogräs som jag bråkat med i sommar. 

Sen varvade jag amning med att ställa ut pallkragar och rensa ur skräp ur kvarvarande kompost. Det får väl ses som en av årets framgångar att lådorna kom ut och att de även i viss mån fylldes upp med kvistar, löv, gödsel och jord. 

Den mesta tiden i sommar kändes dock som att det regnade, regnade och regnade. Solen vi fick var av två slag. Den första vändan var kort, men intensiv. Den andra var tämligen sen. Sniglarna gillade det konceptet kan både jag och grönkålen intyga. 

Årets slutsater är att blast och sallad trivs med mycket regn. Några morötter däremot såg vi inte skymten av alls. Persilja har vi också kunnat frossa i. Och grönmynta. 

Inför nästa år: 

START
• förodla plantor att sätta ut i 2X3 tråg (den typen en köper tagetes och dylikt i
• uppskatta de framsteg vi faktiskt gör. Rama in en bild från när vi flyttade in som bakåtreferens?
• dags för egen låda åt Tigern? 
• hitta latemanslösningar 

STOP
• ha tusen sorter av allt. Välj få men bra sorter istället. 
• sätta upp orimliga krav. Drömma är en sak krav en annan. 
• förodla fler plantor än som används. Speciellt innan utflykt. Allt ska tas om hand och allt ska få plats och ljus. 

CONTINUE 
• involvera ungarna! 
• ha kul 
• ha fröblandningar. Dels tex röbetsblandningen och dels blandningar av olika sorters växter. 

Att involvera barnen i arbetet är nåt jag tycker är superviktigt! Emellanåt är det lite lätt frustrerande när tigern vill gräva upp befintliga plantor eller lägga saker på grönsakerna. Men vadå? Han lär sig saker! Numera är han mästare på att hitta alla möjliga insekter och kryp (och jag lär mig inte skrika när han håller gråsuggor under näsan på mig). I år har barnen fått vara med och odla potatis, sätta frön och vitlök, vi har vattnat tillsammans och fixat och burit. På vägen till lådorna har han dessutom fått stanna och plocka smultron. Alltså så himla bortskämda vi är! 

Så humlis fick inga kokta hemodlade morötter som första måltid. Löken försvann och jag vet inte vad. Men vi har lagt grunden för goda förutsättningar nästa år. 

Hur gick det då med mina stackars sista grönsaker? Tillsammans med lite lök, en ostkant och ett par ägg blev de en helsmarrans lunch som toppades med ädelostbitar. Det hela resulterade i den stora matdöden och ett ledset öga när portionen tog slut pga så. Jävla. Gott. 

Nu ska jag krypa ner brevid mina räkor! 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0