Stämplar pt 1

Något som revolutionerade min syn på stämplar var vilka stämpeldynor jag valt att använda mig av. Från enbart svarta dynor till härliga dynor i regnbågens alla färger. 

Även svarta dynor finns i en mängd olika varianter beroende på vad de ska användas till. Det här är de jag använder för tillfället. 

•Versafine ger väldigt fina och detaljerade motiv. Den här dynan gillar jag skarpt! Fungerar på de flesta typer av papper. 

•StazOn går att stämpla på allt! Och då menar jag allt till och med plast. Motiven sitter som berget när det torkat. 

•VersaMagic är en chalk ink. Motiven blir inte lika krispiga och fina som med exempelvis Versafine. Den stora fördelen är att bläcket inte blöder igenom pappret utan lägger sig som en hinna på pappret. Dessutom ger det ett lite matt utseende som jag också gillar.

För tillfället använder jag en hel del VersaMagic dynor och ett par stycken Chalk edgers. Allihopa chalk inks vilket passar perfekt i kalendern. 

Använder en clear stamps eller omonterade gummistämplar så behövs någon form av don att fästa motivet på. Företrädelsevis ett akrylblock. Mitt favoritblock är från Lawn Fawn med 3,5" i diameter. De är lätt att greppa och har linjer ingraverat som underlättar placering av motivet. Har även ett litet som är perfekt att använda till kalenderstämplar. Jag har också ett fyrkantigt 4x4" block som fungerar alldeles utmärkt det med. Med i bild är även ett block från Marion Smith, det är superlitet och har ett hål i ena hörnet så att det går att fästa i kalenderringarna. Smidigt om en ska bort men mer nöje än nytta. 
Mitt första verktyg jag skaffade var ett billigt stämpelhandtag från Slöjd-Detaljer. Och nej bara nej. Visst gör det vad det ska men dels sitter handtaget alldeles i vägen så det är svårt att se vart motivet placeras. Och dels är det verkligen superplastigt och lätt. 

Frågar du mig är det helt klart värt att lägga ett par tior extra på ett verktyg du faktiskt får användning för! Så många gånger jag använt mina akrylblock så är kostnaden per gång långt under kronan. 



Sen så behövs så klart stämplar. Det finns ett gäng olika typer av stämplar och jag tänkte presentera ett par här. 

• högst upp ligger ett par olika roller stamps. Jag tycker de blir supersnygga att använda till datum i till exempel dagbok. 

• bredvid dem till höger ligger ett par trästämplar. De är mest dekoration på skrivbordet ärligt talat. Men fina är de! 

• längst ner ligger ett set med clear stamps. De är små genomskinliga gummiaktiga saker som fästs på ett akrylblock. Att de är genomskinliga gör att det är lätt att se var motivet placeras på papperet. Här snygga raka linjer och bullets on point! 

•den sista stämpeln är en omonterad gummistämpeln. Den ska också fästas på ett akrylblock. De är för all del supergulliga men jag erkänner jag är lat. Jag gillar när saker är enkla och ärligt talat är clear stamps så mycket enklare. Tycker jag. 

Sist men inte minst behövs så klart rengöring! Dels har jag en stamp cleaner men den använder jag bara när jag använder min StazOn dyna. Här kommer den andra prylen som helt förändrat mitt sätt att använda stämplar: våtservetter! Perfekt! Som småbarnsförälder har jag en rätt konstant tillgång på våtservetter. Bara att torka av och sätta tillbaka stämpeln där den hör hemma.

Jag är rätt kass på att ta hand om mina stämplar emellanåt. Men än så länge är det inget som märks, jag kanske har tur men det går fint att vänta med att göra rent stämplarna. Börjar de bli svåra att fästa på blocket så prova att tvätta dem med tvål och vatten. 

Även en musmatta kan vara ett bra knep att ta till när en stämplar. Den ger ett bra svikt åt underlaget när en stämplar vilket ger extra fina avtryck. 

Någon med fler bra stämpelknep? Fallgropar att undvika eller kanontips mottages gladeligen! 

Chip! 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Pocketböcker går lika bra som musmatta/ lillasystern som inte äger musmatta -humf-

Svar: Smart! /syrran som köpte en musmatta bara för att stämpla
Anna .

2016-02-05 @ 06:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0