Äntligen var det jort!

Idag har vi äntligen fyllt upp våra odlingslådor utanför verandan. Svärmor och jag tog en tur till Granngården tillsammans. Vi tog den lite längre men fantastiskt vackra omvägen förbi prunkande landsbygd ala Värmland. Så skönt att det äntligen är fixat! I botten ligger ett tjockt lager löv som vi krattade ihop i höstas, kommer bli fin kompost så småningom. Sen har vi kört i 5 säckar trädgårdsjord och en säck kogödsel per låda. Imorgon blir det till att fylla på med fröer både hemmavid och på lotten. Det riktigt kryper i fingrarna att få det gjort! Jag känner att jag är ute liiite i senaste laget men men en kan inte hinna allt. 


Tomaterna och chilin har fått komma ut nu. Det får bära eller brista, lite så känner jag. De står längs med verandan och husväggen så det torde bli rätt skyddat och varmt, för att inte tala om allt solljus de kommer få! Gubben pysslade om humlen en smula, det är hans lilla skötebarn, grävde ut och gav lite ny jord och en fin fin steninramning. 

I övrigt har stackars tigern dragit på sig en tråkig ögoninfektion. Så sömnen senaste veckan har varit så där. Han vaknar och är ledsen och har alldeles fruktansvärt ont av gråten att döma. Dagtid är han dock sitt vanliga strålande jag. Han har börjat komma med sin hink, eller annat lämpligt kärl, och slänga upp i diskhon för att få vatten att leka med. Sen slafsas det hej vilt. En del hamnar på marken, en del på leksakerna och okänd mängd hamnar i tigermagen. 

Hoppas sommaren fortsätter på det spår den börjat. Vädret är verkligen helt sannslöst bra och jag vill hitta på tusen äventyr! 

Chip! 

PS Pillar på ett inlägg om samodling och växelbruk. Håll utkik! Bra grejer! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0