Rostebröd


Som den hönsmamma jag emellanåt är så bakade jag ju bröd igår. Tycker det känns skönt att veta vad som finns i brödet, dessutom kan jag lätt välja bort saltet. Slås alltid av hur enkelt det är att baka bröd, jag fuskar ju förvisso med en maskin som sköter knådandet, blir till att spotta i näven och bli bättre helt enkelt. 

Kanske att jag lagt ut ett recept tidigare om inte så följer här recept på 

Formfranska (2 bröd) 
5 dl vatten
1 ägg
50 g jäst 
2 msk smör/olja
Dretmôe mjöl (alt helt lagom mycket)
(Salt)

Olja eller ägg att pensla med 
Frön 

Smula ner jästen i en bunke. Blanda med allt blött. Tillsätt mjöl tills det känns bra. 

Jäs 30 min (minst). Under tiden smörj 2 avlånga bakformar med olja, om en vill så kan en ha i frön i formen och skaka runt. Det blir fint. Och framförallt lite lättare att få ur bröder sen. Märkte jag som glömde. 

Knåda ihop och dela på två. Tryck ner i bakformarna. 

Jäs 30 min till (eller tills du känner dig nöjd). 

Pensla och strössla på frön. In i ugnen på 200 grader i typ 30 minuter.

Gôtt å rosta eller äta som det är. Jag skivade upp och sparade i frysen. Perfekt att ta fram en skiva till frukost till Tigern, är det stressigt är det ju bara att rosta! 

Så nu behöver jag inte berätta om den sjukt äckliga maten jag lyckades laga till middag ikväll. Phew! 

Chip! 


Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-11-26 @ 16:44:59
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0