Pimp my konservburk!


Då så har alltså min tur kommit i pysselstafetten! Mitt pyssel bygger på att jag tar något som finns i överflöd hemma hos oss: tomma konservburkar och använder till något som vanligtvis brukar kosta hutlöst mycket: ljushållare, vaser med mera.

STEG 1

Börja med att lägga diskade och ursköljda konservburkar i vatten.


STEG 2

Ta fram det du kan tänkas behöva. Tänger, ståltråd, garnrester, pärlor, syl, hammare eller annat bra som du har liggande hemma. Är du riktigt piffig kanske du har något hemma som går att recykla.


STEG 3

Lagom till att du plockat fram och satt dig tillrätta så borde det vara dags att peela av pappret på dina konservburkar. Jag struntade helt i limplupparna som är sjukt jobbiga att ta bort och satte dem helt sonika på baksidan istället. Så jobbar jag.


STEG 4

Har man en gubbe (eller annan person i sin omgivning) som liksom min tenderar att skada sig precis överallt hela tiden så kan det vara en god idé att böja in kanterna på konservburken. Riskminimering är alltid bra! Ta bara en tång och tryck till och fortsätt runt hela kanten.

Efter att ha gjort allt detta så är det dags att bestämma sig för vad du vill använda din konservburk till, om du inte gjort det tidigare. Jag visar ett par olika saker som jag själv gjort med det sagt får du själv utöka och leka med fantasin!

Verktygsburk

Med många små saker som ligger och dräller så är det bra med en burk att ställa/lägga dem i. Efter att ha legat ute under vintern på balkongen har burken fått en, enligt min åsikt, snygg rostfinish.


Stoppa burken med något du har nära till hands, jag har använt mig av fiberväv som alltid ligger och dräller, detta fungarar sedan som motstånd så att inte burken bucklar sig mer än nödvändigt. Ta sedan sylen och placera där du vill ha ett hål och hammra sedan till ett hål. Gör så många hål du vill ha, i mönster eller på random. Flikarna som blir på insidan går sedan att vika in med hjälp av exempelvis sylen.


Vas

Världens kanske enklaste vas. Undviken sylen och att göra hål. Dekorera på lämpligt vis.


Jag lindade helt sonika lite garnrester runt och avslutade med något som ska föreställa en rosett. Svårare än så behöver det inte vara.

Ljushållare

Något som det är svårt att få för mycket av är ju söta ljushållare. Tyvärr så brukar de kunna kosta lite och då i synnerhet om man vill ha många. Betydligt billigare och dessutom med ett pyssel på köpet är det att göra dem själv!

Om du ska ha dem ute kan det vara bra att börja med att göra hål i botten så att de inte fylls med regnvatten allt eftersom sommaren går.


Börja med att böja ståltråden åt det håll du tänkt ha mot konservburken.


Sedan är det bara att vrida på pärlan. Nu sitter den på plats!


Sedan är det bara att fortsätta tills du är nöjd! Jag var lite snål med ståltråden så det blev inte mycket kvar på slutet men det var bara att skarva lite i efterhand.

Först virade jag några varv ståltråd runt burken och sedan petade jag helt sonika in pärlremsan där jag ville ha den.


Sedan kan man om man vill fylla på med lite grus, sand eller vad som finns hemma. Jag har använt mig av akvariesand som finns i tusen olika utföranden i både färg och form. Betydligt billigare än sån dekorationssand som går att köpa! Har du gjort hål i botten är ett gott tips att lägga en bit fiberväv i botten så att inte sanden trillar ut.

Så här såg förra årets ljuslyktor ut för den delen.

Kruka

Börja med att göra hål i botten. Lägg i ett lager lecakulor. Täck lecakulorna med fiberväv och lägg sedan i jord, gärna jord blandad med lecakulor, och plantera sedan det du vill ha i krukan. Personligen älskar jag kontrasten mellan rost och gröna friska örter och tur hade jag för visst fanns det en lagomt rostig burk kvar! Mer blingbling än så tyckte jag inte krukan behövde.


Resultatet

Done!

Imorgon har turen kommit till Rebeccas DIY ska bli spännande att se vad hon har att bjuda på!

Chip!

ps. är det någon som har fler smarta tricks att göra med konservburkar får ni supergärna dela med er! Alla pyssel mottages gladeligen!

Kommentarer
Postat av: Karinas inspiration

Bra återbrukstips!

Jättefina foton:)

2011-06-30 @ 09:42:01
URL: http://www.karinasinspirationsblogg.se
Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Kanontips! Kul att du visat många olika sätt att använda burkarna på också. Det gillar jag. Det är bra med instruktioner som ger en knuff i "tänk vidare själv"-riktningen. :-)

Och jag håller med Karina om att dina foton är jättefina! :-)

Tack för att du var med i pysselstafetten! :-)

2011-06-30 @ 10:21:31
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com
Postat av: Rebeccas DIY

Åh, jag älskar pyssel med konservburkar! Fint! Och tack för att du länkade till mig.

2011-06-30 @ 19:44:00
URL: http://rebeccasdiy.blogspot.com
Postat av: Anonym

Kul idé och jag gillar ditt sätt att skriva :)

2011-07-02 @ 22:49:57
Postat av: Sandra Karlsson

Heeej Anna!

Skitfint med burkarna!!!

Här har du en annan fin ide som jag tänkte använda mig av snart.. håller på o samlar burkar :)

http://creativecollectiveblog.com/blog/page/11/

..bläddra ner till 28 mars

2011-07-03 @ 22:32:16
URL: http://skrotochskrapimitthjarta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0