Hurra för gott bröd

Brödsjälvförtroendet är återställt! Måste börja baka bröd igen. När en väl gör det så tar det inte många minuter och det blir ju så nedrans gott. Sen är det de där gångerna då det inte blir så bra som en tänkt. När nåt går snett. Helst flera gånger på raken. När brödsjälvförtroendet går i krasch. För mig kan det ta flera månader innan jag börjar baka igen efter ett sånt bakslag. Som nu, har inte bakat bröd sen typ jul för att det blev fel vid ett par tillfällen. 

Brödbaket igår var en riktigt klassiker, gott och enkelt. Inget knussel.

Brödkakor 
Ingredienser 
En rejäl klick smör
1/2l mjölk
1-2 msk sirap
En nypa salt
Ett paket jäst (torrjäst eller färsk)
1-2 dl rågmjöl 
Vetemjöl
Några knusade valnötter 

Smält smöret och blanda i mjölk, salt och sirap. Jag brukar smaka av så att det smakar som jag vill. Värm/låt svalna till något varmare än fingervarmt. Blanda med jästen. Tillsätt rågmjöl och så mycket vetemjöl du behöver för att få bra konsistens på degen. Lite kletig men hanterbar. Låt jäsa i en halvtimme eller till dubbel storlek. 

Knåda ihop och baka ut till kakor. Picka med gaffel eller kakpeck. Jäs igen. Sätt på ugnen under tiden. Runt 200C. 

Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Ta ut ett bröd och knacka på undersidan. Låter det lite ihåligt är det färdigt.  

Okej det tar lite längre än ett par minuter. Men större delen av tiden kan en ju göra annat. Som att natta tigrar eller krama gubben eller pilla sig i naveln. 

Brödbaket till trots luktar hela köket vitlök just nu. För ikväll blir det grillat igen. Gjorde en kanongod marinad på vad som fanns hemma. Massa vitlök, ingefära, citron och chili. Mm! Hoppas vi får sällskap vid grillen det gillar vi. 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0