Offentlig amning?


Titt som tätt dyker den upp. Diskussionen om amning och hur och var den ska gå till. I helgen hörde jag ett uttryck som jag tycker passar så mycket bättre än offentlig amning; amning i offentliga miljöer. För helt ärligt, jag ammar ju inte offentligt! Jag tar inte av mig tröjan och blottar min mammakropp på ett litet podie. Tar inte fram en liten mikrofon och ber de som sitter längre bort att komma och sätta sig lite närmare så att de kan se vad som försiggår. Det finns inga storbildsskärmar eller neonskyltar. Det finns bara ett barn och hans mamma. Jag ammar, där jag just då befinner mig. Låter mitt barn dia oavsett om han är hungrig eller bara i behov av lite närhet och tröst. Kanske är han törstig vad vet jag. Det jag vet är att han inte alls förstår konceptet vänta en stund. Han förstår inte alls att han och hans mamma borde veta bättre och gömma sig lite. Amma diskret och under varma filtar gör honom bara sur och irriterad. Han vet vad han vill ha och han vet var det finns. 

Och helt ärligt vilket är lättast? Vända bort blicken om du skulle bli besvärad av ett litet barn som får sina behov tillgodosedda eller stänga av öron och hjärta inför skriken från ett litet barn som känner sig bortglömt och ledset? 

Vill rikta ett stort tack till alla kända och okända människor som ger uppmuntrande ord eller glada leenden. Det värmer verkligen! Så tack tack! 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0