Bära barn


Redan när Tigern huserade i min mage fanns det två saker som jag visste att jag ville göra när vi sågs ute i verkliga världen. Den ena var att amma och den andra var att bära, bära, bära. Ja alltså utöver att lära känna och följa vem det nu var jag skulle få träffa på. Amma har vi gjort och gör ännu i mängder. Bärandet kan jag sörja att det inte blivit så mycket som jag hade velat från början. Alla har vi våra sorger när det gäller de små, en av mina är att jag inte klarade att bära så mycket som jag önskat. Med det sagt så har jag ändå insett att vi avverkat ganska många bärdon. Tänkte skriva ett par rader om respektive redskap. 



Trikåsjal
Looma
Denna hittade jag på Blocket i slutet av graviditeten. När vi köpte den var den alldeles vit, en färg som kändes mindre praktisk med en liten. Så jag färgade den olivgrön. Sjukt miljövidrigt med största sannolikhet. Men fin blev den! Första månaderna räddade den ryggen på oss både en och två gånger, Tigern har tydligt visat att han vill ha närhet och att han vill bli buren. Trikåsjalen är hyfsat lätt att få in snitsen på, tricket är att den ska sitta hyfsat snortajt nästan som ett andra skinn som omsluter barn och bärare. Vi använde den tills Tigern blev för tung och sjalen blev alldeles för svajig. Får vi fler barn kommer den helt klart tas i bruk igen! 




Ringsjal Babylonia
Har inte använts alls mycket tyvärr. Praktisk om en ska bära på höften, går hyfsat lätt att få på plats. Vet inte varför jag inte använt den mer faktiskt då jag dagligen bär på höften i längre och kortare stunder. 



Ergonomisk bärsele Manduca
Vi fick testa en Manduca under en festival i somras och blev helt förälskade. Väl hemma beställde vi en på stört! Sedan dess har vi använt den hur mycket som helst. Först på magen och numer på ryggen. Perfekt på promenader på landet, när en lagar mat eller dagar då det behövs tankas lite extra närhet, som efter dagar med mycket nya intryck. Under Mârten hade gubben Tigern i selen under sin jacka och de såg ut att ha det så himla gott ihop, bara om en visste så såg en att det satt en liten liten människa där under. 

Manduca är ett av alla märken som gör ergonomiska bärselar. De är utformade för att vara sköna för både barn och bärare. För barnets del innebär det att sittytan går från knä till knä och att rumpan hamnar lägre än knäna. På så vis kan barnet sitta i grodposition som är mycket skonsammare för rygg samt bäcken. Vänd mot bäraren bibehåller även ryggen sin naturliga C-form plus att barnet kan välja själv hur mycket intryck det vill ta in. Vill hen tanka närhet kan hen lätt vända huvudet ifrån omvärlden och känna lukten av bäraren. 

Ett plus för att den är tillverkad i hampa och ekologisk bomull! 



Vävd bärsjal Hoppediz
Förstå lyckan när jag hittar en vävd fin långsjal på loppis! För under hundralappen! Jag har önskat mig sjal sen över ett år tillbaka men tänkte först att jag fick nöja mig med trikåsjalen och sen bärselen. Det är ju ändå några kronor de normalt sett går på. Tills jag fann den här. I brunt dessutom. Åh! Har provat den ett par gånger och de gånger vi fått till det är den en dröm att bära i! Har lyckats svinga upp tigern på ryggen själv ett par gånger nu men får lov att öva på tekniken. Återkommer med resultat! Ett tips är att be någon i din omgivning att visa hur en gör, tutorials i all ära men det är ta mig tusan skönt att få praktisk vägledning i verkliga livet! 



Bärryggsäck
Fick vi efter min kusin. Har vi ännu kvar att prova. Tror att den kan vara fantastisk i sommar ute i skogen. En rejäl pjäs! 



Som sagt det har blivit en del bärdon. Inte att förglömma armarna som vi trots allt använder allra mest. De är ju alltid tillgängliga! 

Tillsammans tar de ju till och med mindre plats en en barnvagn. Bara en sån sak! 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0