Tre systrar


Bytte innehållet i korgen mot några rädisor och en vitlök. Gallrade ur de största rädisorna och hoppas på att de andra växer till sig snart. Vitlöken var helt klart över förväntan, är osäker på när de ska upp men av storleken att döma kan det inte vara långt kvar. Satte vitlöken i höstas så det är en rätt lång väntan. Har använt vanlig vitlök från hälsokosten så helt enligt boken är det inte.  Men tänker att eko är bättre än inte eko i alla fall. Ska bli spännande att se hur den smakar! Gubben fick en krya på sig bukett av ängsblommor också den fick dock inte vara med på bild. 

Majsen och squashen kom ner. Runt varje majsplanta har jag planterat ett par brytbönor. Tillsammans kallas denna kombination för "Tre systrar", squashen skyddar rötterna på sina systrar genom att skugga jorden med sina stora blad. I gengäld får squashen näring av bönorna som är kvävefixerande. Och majsen agerar klätterstöd åt bönorna. Allihopa ger förstklassig mat också. Sorterna i år är Yellow Crookneck och Custard White (Squash), Painted Mountain (majs) och E-Z (provfrö för brytböna). Hoppas att grillpinnarna ska hjälpa majsen att stå upp tills den etablerar sig ordentligt. Hade satt majs i en glasskartong på vinst eller förlust så jag är lite rädd att jag skadat rötterna nu vid utplanteringen. Förra året lyxades det med separata mjölkkartonger vilket kändes mycket bättre. 

Vädret gör att jag känner mig lite efter på lotten men jag tror och hoppas att jag ska vara någotsånär i fas. Allt växer så det knakar i alla fall både hemma och på lotten. 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0