Uppmuntrafetma?


I en stor del av mitt liv har jag ägnat mig åt det självhat jag som tjock förväntas ägna mig åt. Jag har lagt upp stränga dieter som jag sedan inte orkat genomföra pga ogillar att vara kraftigt hungrig. Jag har nupit i fettet och förbannat det. Jag har gråtit och haft ångest. Alltså listan kan verkligen göras superlång. Parallellt med detta har jag blivit utsatt för det tjockhat som finns i samhället. Ofta förklädd till omtanke. Ofta av människor som står mig nära. 

Men det räcker nu! Jag är trött på att hata min kropp. Min tjocka fantastiska kropp. Jag är trött på utläggningar om vad ditten och datten gör med min kropp. Och yes det är här en del säger "men sluta uppmuntra fetma". För det är det som är så skevt idag. En tjock människa som slutar försvara sig som gör som hen vill med sin kropp, som slutar hata sin kropp får direkt veta hur ohälsosamt det är med övervikt. För det första så är tjocka människor i regel rätt välinsatta i såväl vad en ska och inte ska äta (eyy med alla välmenande råd samt drivna av självhat så har vi lärt oss, tro mig!) som i vilka risker en tjock kropp förväntas vara utsatta för. För det andra är det många gånger som själva fetthatet är farligare än själva fettet. Tjocka människor som felbehandlas av en tjockföraktande vård. Tjocka människor som stressar och får ångest över sina kroppar. 

"Men du är ju inte tjock! Du är ju jättefin." Fast nej bara nej. Jag vet att det är ett välmenat säg. Men jag är faktiskt tjock och fin. Kanske inte normsnygg. Kanske lite galen emellanåt. Men visst är jag tjock. Jag tittar i spegeln och där är jag tjock, vågen håller med och kläderna likaså. Säger det något annat om mig än vilken kroppsform jag har? Nope. Tjocka människor är lata, ambitiösa, snabba, glada, trista och vad det nu kan vara precis som människor är mest. Tjock är ingen värdering och inte heller ett utlåtande om hur kroppen ser ut. Det är en kroppsform. 

Jag skulle kunna fortsätta skriva men jag får lägga band på mig. Vill en ha lite kroppspepp så är Instagram fullt av fantastiska människor som Lady Dahmer, Apansattigranen, Karins konstgrepp, Babe Ebba und so weiter. 

Nu ska min tjocka fantastiska kropp fortsätta dagen i höstsolen.

Chip!

Kommentarer
Postat av: Tess

Bra skrivet! Tänk om alla kunde få älska sina kroppar och hur otroliga de faktiskt är utan alla dessa skuldbeläggande människor. Är de så griniga och bittra för att de själva plågar sig genom svält eller liknande kanske? Ja, nu kanske jag var elak, men man kan ju undra lite över varför folk ska ha sådana åsikter om någon annans kropp.

2015-09-27 @ 13:03:31
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tycker fortfarande inte att du platsar under benämningen tjock eller fet. Har ribban flyttats så mycket i den här utseende hetsade världen att en helt normal välmående kropp räknas som tjock? Då har man ju accepterat att en smal kroppsform är "det rätta". Hur mycket ångest lägger det inte på en person som är fet och lider av det. Inte lider på grund av rådande ieal osv utan lider på grund av de konsekvenser det får ur hälsoperspektiv. Nu blev det virrigt, men du kanske hänger med på vart min poäng låg ändå. Kort och gott är det synd att du räknar din normala kropp som tjock för det finns de som är tjocka och överviktiga som får än mer ångest av det. Nu trasslade jag in mig igen...

Svar: Det är inte så mycket ett tyckande som ett faktum, enligt BMI är jag överviktig och det är inget konstigt med det. En övervikt, eller att vara tjock är inte likställt med att lida av det. Om en känner att en behöver hjälp med sin vikt så är det klart att en ska få det, det råder inget motsatsförhållande där emellan.

Poängen är att tjock inte är en värdering det är en kroppsform. Den säger inget om hur hälsosamt eller ohälsosamt en lever. Och oavsett hur jag lever så är det jag själv som får ta konsekvenserna av det. Jag skojar inte när jag säger att tjocka människor ofta vet mest om näringslära och motion bara att våra kroppar antingen inte responderar på samma sätt alternativt skiter it.
Anna .

2015-09-27 @ 13:34:15
Postat av: Anonym

Ruth, glömde jag skriva

2015-09-27 @ 13:35:05
Postat av: Frida Fogel

Håller med senaste talare ovanför. Bara för att jag är större än normen vill jag inte kalla mig tjock. För jag är inte tjock! Jag är normal. Ett normal som är rundare än vad som visas som normalt i media osv. Men jag tänker inte lägga på mig en tjockis-label bara för att jag inte ser ut som det som vi är vana att se.

Svar: Svarade Ruth ovan ^^, ett litet ps är att BMI känns rätt trubbigt i sammanhanget med tanke på att jag när jag levde på knäcke och tränade 2-3 gånger i veckan fortfarande låg på övervikt. Jag skulle nog definierat mig som rätt normviktig då xD
Anna .

2015-09-27 @ 14:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0