Nu grönskar det!

Har lekt lite med min kamera och kände även att det var lite på tiden att visa hur arbetet rör sig...

En sann kämpe. Har blommat i över en månad nu och ser knappast ut att vilja ge sig med det. Och tur är väl det för en riktig liten färklick är vad den är! Får jag tacka mor och far för eftersom det var de som gav den till mig.



På vänster sidan gömmer sig de flesta av örterna tillsammans med tomatplantorna. Bland annat oregano, basilika, gräslök och min personliga favorit timjan verkar trivas ganska fint tillsammans. Ringblomman har börjat knoppa och jag är riktigt nyfiken på att se vilken färg det är på dem som tittat upp där i korgen.

Tomaterna har börjat blomma för full och en hel del blommor har lossnat nu och under de små bladen gömmer sig små små blubbar som jag gissar en dag ska bli till fin fina tomater som vi kan mumsa på så småningom! Paprikorna å andra sidan är bara klädda i knopp än så länge men jag hoppas på att de också ska börja blomma snart.



Jag älskar verkligen hur sockerärten klänger och har sig. Allt den kan gripa tag i slingrar den envetet fast i och jag fick bygga en liten ställning för att den skulle få maximalt med slingermöjligheter.



Den första tagetesen har redan börjat knoppa! De något senare exemplaren har dock en god bit kvar innan de också kommer till det stadiet. Men jag har en känsla av att det kommer gå både snabbare och långsammare innan även den är i kapp...



På vänster sidan finns det mängder av dill som vi snart har ätit upp, dock har en ny omgång satts som jag håller tummarna ska dyka fram snart. Även slingerkrasse och gurkört befinner sig här och växer för allt de förmår. Längs hela kanten på balkongen går det att finna fyra små smultronplantor som satt upp med hjälp av mängder av ståltråd. Pepparmyntan som jag tycker mig toppa av hela tiden finns också här och det har druckits många koppar te tack vare den. Persiljan som växer här väntar jag på att den ska ta sig rejält innan jag börjar att hugga in på även den...



Här kan man ju snacka om växtkraft! Tittade på en bild som bara var ett par veckor gammal och då var det blott ett par stackars blad på varje och nu är det redan små fjuniga knoppar i en del av plantorna. Gillar hur alla bladen är liksom ludna. Lite små sträva kattöron eller så.



Än så länge är smultronplantorna inte särskilt stora. Men till nästa år hoppas jag att de tar sig mer och att de även går att mumsa smultron. Tur att jag har hyfsat gott om tålamod med andra ord...


Ska bli spännande att se vart allt kommer att sluta. Sommaren har ju nätt och jämt börjat och inte många blomster har sett dagens ljus än. Mest en massa gröna blad. Men det gör inte så mycket. Jag b lir fortfarande glad när jag kommer ut i grönskan! Verkar som att jag vann kampen mot mjöldaggen för övrigt. Växterna växer på och än så länge har inga fler vita fläckar stått att finna...

Förresten, om man får sluta kvällen så här:
Då har man det väl ganska fint ändå?

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0