Mjöldagg?

Idag när jag skulle sätta igång med de sista tomatplantornas omplantering var det något som fångade mitt öga. I stort sett alla mina kära plantor hade små vita, mjöliga fläckar på bladen. Nästan som att någon hade skvätt färg med en målarpensel eller nåt.

Den här bilden ska tilläggas togs efter att jag hade skrapat bort de flesta fläckarna på de största bladen.


Hur som haver efter lite googlande kom jag fram till att det verkar vara mjöldagg. Efter ytterligare lite googlande kom jag fram till att en blandning av mjölk, vatten och diskmedel är ett effektivt sätt att bli av med äcklet. En del mjölk och nio delar vatten. Och så en lite skvätt diskmedel för att slippa ytspänningen. På vissa ställen stod det att man även kunde använda bikbarbonat (eller om det var bakpulver) hur som helst stod det att det kunde skada bladen om det var känsliga plantor så jag ville inte riskera det.

Efter allt googlande var det dags att ge sig ut på uppdrag: ta död på mjöldaggen! Det återstår att se om det gav något resultat. Alla blommor, oavsett synligt mjöldagg eller ej har fått sig en dusch och förhoppningsvis hjälpte det...

Tycker att anledningen till att man ska använda just mjölk och vatten är hur kul som helst. Det låter ju som nåt hittepå men vad jag läst så är mjöldagg laktosintolerant och dör av mjölken. Hur kul är inte det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0