Fina fina höst!

Drog igår ut till Höstmarknaden ute på Skutboudden. Lämnade sällskapet åt sitt öde då de inte var lika glada i att prata varken stickning eller växter. Hälsade på båda mina mostrar som tagit sig dit och sålde både det ena och det andra. Moster nummer ett sålde garner och hade stickat hur många vantar och halsdukar och själar och andra saker som helst. Tänk om jag själv kunde vara lika produktiv i mitt stickande!

Moster nummer två sålde perenner som hon drivit upp från frön i mängder! Drog med mig både en brokbladig Jacobsstege och en temynta med ljusrosa och lila blommor. Kommer nog bli urläckra båda två nästa sommar. Vi pratade även på att utöka hennes sortiment till nästa år med örter som i sådana fall jag skulle stå för. Örter kommer jag ju hur det än blir att så, så jag kan ju lika gärna sprätta ner ett gäng till.

Det var riktigt härligt att prata med människor som är duktiga på sånt jag tycker om. Växter och stickning är ju lite av mina två hobbies. Och att prata med Märtha om det roliga i att se något man sått komma upp ur jorden... jag kan bara säga att jag lämnade Skutboudden med ett leende på mina läppar!

Fick även ett gäng bra tips på hur man bäst övervintrar örter. Med reservation för att jag gör det på en balkong i krukor och inte på friland... Tror att jag ska ta upp rosmarinen på vinden där det är ganska svalt och skönt. Salvia, oregano, pepparmynta, timjan och kanske någon till tänkte jag tränga ihop i en banankartong eller dylikt och isolera så gott det går med det jag har, sedan täcka över med granris eller gräsklipp eller nåt sånt. Basilika, en timjan och fransk dragon tänkte jag husera i köksfönstret. Ibland är det tur att lägenheten är så kall... hoppas jag! Fick även veta att det inte alls behöver vara säkert att mina basilikor dör under vintern vilket jag innerligt hoppas att de inte gör! Kan bara tänka mig hur fina de kommer vara om de får ytterligare en säsong på sig! Håller tummarna för att några av mina små bäbisar klarar den karga vintern!

Nu ska jag ägna mig åt lite mindre fantasifyllda ting, boken Finansiering kallar och det är bäst att inte vara olydig!

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0