Just ja växterna!

Om vi säger så här för ungefär en vecka sen såg det ut lite som så här:


En liten del av odlingen. Rättare sagt det som var förlagt till bokhyllan. Basilika, tomater, timjan och gräslök. Tomaterna precis omskolade.

Nu har lite av växterna blivit förflyttade in till garderoben där de får betydligt bättre ljus under en mycket trevligare lampa.


Här bor nu chili, tomater, timjan, basilika och gräslök. Och jag tycker de ser ut att trivas! Ljuset är betydligt kallare än den lågenergilampa som jag har i vardagsrummet. Vissa av basilikorna har redan börjat få sitt andra par karaktärsblad och vad jag ska göra med dem ska jag visa lite senare i veckan. Då ska de omskolas (vilket jag borde gjort för typ en vecka sedan men inte hunnit) och så ska jag visa ytterligare ett bra knep!


I bokyllan bor lite tomater som inte fått plats i garderoben, ett par ettåriga pelargoner, en hemlis och lite smultron. Tomaterna här är omskolade något senare än de andra men de kommer nog ikapp. Smultron finns det ett par stycken av även inne i sovrummet. En har dött och två lever. Hyfsat bra ratio ändå?


Sen är det så klart köket och köksbordet. Där finner man större delen av mina violer och tusenskönor vilka jag tycker tar sig riktigt fint! Tänker på hur små och taniga de var innan de omskolades och hur mycket större de är nu! Visst några har strukit med (speciellt de i sovrummet som råkat hamna i golvet eller glömts bort) men majoritetet är kvar och gottar sig. Solhatten börjar se riktigt maffig ut i mina ögon och persiljan är visserligen lite ranglig men nog tusan ska den bli fin den med! Min citrontimjan blev också förflyttad ut hit och efter omskolning är det nu tre stackare kvar. De har blivit kraftigt misshandlade så jag är glad att det finns något kvar alls... Sen finns det även backtimjan men den var inte så lätt att fånga på bild... hur som haver börjar karaktärsbladspar nummer två visa sig på de flesta så jag gissar på att de trivs.

För egen del tycker jag att det växer så det knakar i alla fall! Det är kanske svårt att se från dag till dag men på bara en vecka så händer det ju urmycket! Och visst blir det en del jobb men nog katten är det kul! Ska som sagt omskola basilika och så tror jag att chilin skulle må gott av lite större krukor. Dock blir det bara de jag ska behålla själv som omskolas denna gång. Dels för att jag är lat och dels för att det blir nedrans dyrt att stå för krukor till höger och vänster. Har sparat lite bra plasthinkar som nog ska passa bra. Trevligt när tråkiga yoghurthinkar blir annat än bara skräp!

Så himla trivsamt med alla lukter som uppstår! Speciellt när man skolar om eller stryker handen igenom en matta av persilja.

Det var allt så här långt. Nu ska jag sova så jag orkar gå upp tidigt imorgon och följa med ut på mitt första kundbesök minsann!

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0