Jag är inte bara kvinna, jag är människa också!

Alltså avslutningen på årets internationella kvinnodag var ju för egen del världens bästa! Båda mina tjejor kurrandes på magen och "mina drömmars stad" i näven. Najs! Borde kanske ha rotat fram Simone de Beavoirs "det andra könet" men ärligt talat så varken äger jag den eller har läst den. Shame on me!

Det är fantastiskt att det åtminstone en dag om året pratas jämställdhet utan att för den skull handla om huruvida Schyman är en gudinna eller jävulens påfund! En sak fångade mitt öga lite extra mycket, en av mina mina många vänner i det sociala nätverket facebook funderade på om det inte trots allt var rättvist att män tjänar lite mer, de äter ju i snitt mer och deras kläder är vanligtvis lite dyrare. Jag skulle gärna se den löneförhandling där någon får påökt för att de börjat köpa dyrare kläder. Jag tjänar ju inte bättre än Linus för att jag äter mer, jag har bara ett lite bättre jobb helt enkelt. Svårt att tro men så är det faktiskt. Problemet är att Lisa får lägre lön och en klapp på rumpan och ska vara nöjd med det samtidigt som Kalle får mer pengar och en klapp på axeln. Dessutom är det mer sannolikt att Kalle i slutändan blir chef över Lisa, han behöver knappt ens vara bättre. Tjejer ska vara nöjda och killar ta för sig. Det är bara att finna sig.

Men hallå alla feminister och jämställdhets människor! Det är ju nästan alltid tjejen som får ta barnen vid eventuell separation med eventuella barn och eventuell odelad vårdnad! Det är ju mycket mer orättvist så kan ni inte bara vars tysta och nöjda nu? NEEEEJ! skriker anna feminist. Två fel blir väl aldrig ett rätt om jag inte missminner mig. Om vi inte snackar matematik där två negativa bli en positiv. Men i verkliga livet blir inte kvinnors situation bättre för att män inte anses vara lika bra föräldrar. Snarare tvärt om! Faktum är att jag är ganska övertygad om att just bilden på föräldraskap håller på att förändras. Det räcker ju med att se på far/morföräldrarnas generation och min generation. Idag börjar det vara helt okej för pappor att vara hemma med sina små något som var sjukt underligt för 50 år sedan. Personligen vill jag att mina framtida barn ska ha mängder av vuxna förebilder, män, kvinnor, straighta, flator, bin, Svenssons, orginal, kopior och allt annat du kan tänka dig. Faktum är att jag fram tills inte alls länge sen inte ville ha några barn överhuvudtaget något som enligt normen också är helt uppåt väggarna. Jag är ju kvinna, kvinnor ska ju drivas av sin önskan att bli mammor annars är de ju konstiga!

Jag skulle kunna väva ut ytterligare men får nog sluta här. Det jag ville få fram är att jag vill att människor ska få vara människor och att vi måste sluta låta kön bestämma vem som får tillgång till makt, pengar och barn.

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0