SÅ här gör jag! del 2

Så dina små fröbäbisar växer. Och växer. Och växer. Och då var det där med omskolning. När är det egentligen dags för det? Hur gör man? Nåt smart att tänka på? Och vad tusan är omskolning?

Okej så här omskolning är bara ett finare ord för att plantera om. Flera gånger. Du kanske tycker att du är superschysst som planterar om dina tomater i en 10 liters hink på en gång. Men för rötternas skull och därmed även plantan över jord så är flera omplanteringar bra grejer faktiskt. Sen skadar det ju så klart inte att de tar lite mindre plats hemma som små än som stora.

Vi börjar i änden när det är dags. De första bladen som kommer upp kallas för hjärtblad, de är ganska lika på de flesta växter. När de kommer upp brukar jag bli jublande glad! Sen är det lite mer väntande innan karaktärsbladen dyker upp. Det är de bladen som ser ut som den växt du satt, basilikablad, tomatblad eller ja vad tusan du nu satt. Riktiga blad! När du har fått ett par karaktärsblad kan det vara dags att omskola. Den andra (och tredje och kanske rentav fjärde) omskolningen gör du när rötterna tar upp hela krukan (helst utan att snurra ihop sig i botten).


Små basilikor med karaktärsblad på väg. Än är det ett litet tag kvar innan de kommer att omskolas. Men hejsan hoppasan vad fort det går!

Okej så vi vet att det är dags då är frågan hur?

Det här använder jag:


STEG 1
Sätt dig tillrätta och se till att du har det du behöver nära till hands. Att stressa dig igenom första omskolningen är ingen bra idé! För egen del tycker jag att det här i vissa fall kan vara det värsta momentet av alla. I alla fall om det rör sig om små ömtåliga saker.

STEG 2
Börja med att fylla upp en kruka med jord. Tryck till jorden lite och gör ett hål i mitten. Jag brukar vattna lite i hålet bara för att vara säker på att jorden ska vara riktigt fuktig rakt igenom. Speciellt där små och känsliga rötter befinner sig. Värt att notera är att det denna gång är planteringsjord som du får använda dig av, med andra ord hejdå såjorden. (Mer om jord längre ner!)

STEG 3
Ta försiktigt din lilla fröbäbis ur sin närvarande kruka. Här kan ett lämpligt petverktyg komma till stor nytta. Putta lite underifrån och håll samtidigt plantan i bladen och dra försiktigt uppåt. Stjälken kan vara något ömtålig vilket är anledningen till att det är lättare att hålla i bladen.

STEG 4

Fortsätt hålla i bladen och håll plantan över krukan, se till att få ner rötterna ordentligt i hålet du just gjort och putta ner jord omkring. Fyll på mer jord om det behövs. Och vattna lite mer om du känner att det behövs. Ja men hur långt ner ska jag sätta den då? Det beror lite på! Tomater och chili till exempel gillar att bli planterade ganska djupt. De bildar nämligen nya rötter längs med stjälken. Andra växter dör om du behandlar dem på ett så brutalt sätt. De ska du bara ha jord upp till där du hade jord tidigare.

STEG 5
Ställ på ett ljust och svalt ställe.

DONE!



SPARA PENGAR TIPS!
Okej du saknar både krukor och pengar. Lugn! Det finns massor av bra saker att använda istället. Ursköljda mjölkpaket är en liten favorit för egen del. Eller gamla creme fraishe burkar. Eller jospaket. Tänk alla byttor och små kartonger som du vanligtvis sorterar och har dig med kan faktiskt användas ett helt varv extra! Se bara till att göra hål i botten av det du tänkt plantera i. Ett annat tips är att kolla i någon bra second hand butik, jag har köpt mängder med gamla lerkrukor på mitt favoritställe för bara ett par kronor styck. Återanvänder du krukor tänk på att diska ur dem med såpa och vatten först så du inte får med dig eventuella sjukdomar på köpet...

JORD
Men vilken typ av jord ska jag använda egentligen? Det duger gott med blomjord, balkonglådejord eller vad de nu kan ha fått för namn. Poängen är att det ska vara näring i jorden så att de små liven får ny energi!

ATT VÄNTA ELLER INTE VÄNTA...
Så du har fått ett par karaktärsblad och känner dig inte riktigt redo att plantera om? Lugn! Vad jag vet så dör plantorna inte om du låter dem vänta. De kanske inte pinnar på i en rasande takt växtmässigt men dör tror jag då inte att de gör. Jag skulle nog säga som så att jag själv hellre väntar en dag extra för att undvika att bränna rötterna (vilket är anledningen till att såjord används först). 

De stackare som planterades om för egen del denna gång var tusensköna, viol, smultron och en solhatt. Många små plantor blev det. Valde att testa hasselforsgardens kravmärkta e-jord. Jord är faktiskt en sån grej som det kan löna sig i längden med att kosta på sig ett par kronor extra. Är den dessutom kravmärkt så blir jag lite extra glad i magen.

Glöm nu för bövelen inte bort regel nummer ett! Med andra ord fortsätt ha kul! Känner du att du drivit upp för många? Det kanske gör lite ont i hjärtat men du får kasta om du inte orkar omskola allt. Är det mest en fråga om plats? Kolla om du har kompisar eller grannar som är sugna på att ta över några plantor! Kan ju faktiskt vara en strålande present.

Lycka till nu!


Chip!

ps 1

lite sällskap är inte alls tokigt under tiden.

ps 2

fina bilder på krukorna skadar inte heller. Inte så mycket för att jag kommer sitta och stirra mig blind på herr Krunegård, utan mest för att det känns fint att ha bra saker med!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Det här är så fint! :) Dessutom blir man så glad av alla färger! Kan verkligen inte bli bättre än såhär. Den bästa guiden för vilsna nybörjare som jag! Nu letar jag febrilt efter saker att plantera om mina tomatskott i (som är oroväckande långa), och det känns tungt att jag inte hittar i närheten av det jag behöver. Jag hoppas att de som sitter i såjorden lever några dagar till, tills jag fått tag i massor av små krukor... Vad tror du? Kan de dö om de inte planteras om i tid? Tack för bästa bloggen!

2011-03-30 @ 20:21:04
Postat av: Anna

Det är tur att du skriver för nu såg jag ett fel jag skrivit, om jag kommer ihåg dina bilder rätt så ska du nog vänta ett litet tag till. Ta en kopp kaffe, drick lite mjölk (skölj sedan för tusan ur mjölkkartongen och spara!) En sak som du skulle kunna göra är att gallra lite i de plantor du har så att du ger rötterna lite mer plats för dem du låter vara kvar. Sen när det är dags planterar du tomatplantorna nästan ända ner till hjärtbladen. Bra plantor det där! Basilikan däremot tror jag inte tycker om att bli behandlade så.... :S



Timjan kan man låta vänta ännu lite längre, dels gillar de ju mager jord och dels var de ganska bökiga att plantera om... små och jävliga och många och allt bara föll isär...



Härligt att guiden kan vara till hjälp! Kan leva resten av veckan på att en liten tant som mig kommer till användning ;) hihi

2011-03-31 @ 07:57:14
Postat av: Anonym

Nu du händer det grejer! :D Hoppas bara att det håller sig så... Det enda jag undrar just nu är hur tusan jag vet när "rötterna tar upp hela krukan"? Och det där med att noppa bort blad... När skulle man börja med det? :P

2011-04-06 @ 17:57:31
Postat av: Anonym

Oooops, nu såg jag vad du hade skrivit... :S Ehm, hade sidan kvar som flik fortfarande, så det hade inte uppdaterats tydligen. Skiiiiiiiit! Jag har planterat om hela paketet... och absolut inte ända upp till bladen :( Men tomatskotten växer så det knakar ändå, och det har kommit upp ett par sådana där karaktärsblad. Ska jag låta dem stå så ett tag eller plantera om dem djupare direkt? Som sagt, jag kan ingenting om det här :P

2011-04-06 @ 18:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0