Gôtt mos


Nåt som jag nog aldrig kommer tröttna på är hummus. Minns fortfarande första gången vi åt det hemma och det var helt klart kärlek vid första ögonkastet! Familjen skulle testa nåt nytt så det friterades falafell och hackades grönsaker och värmdes bröd. Falafell var inte alls en hit för min del vill jag minnas, det var innan tiden falafell fanns färdigt i frysdisken. Innan alla spännande kryddor hade försvunnit ur receptet. Hummus däremot hade jag kunnat äta en hel skål! Så lent och gott och milt trots att den smakade starkt av vitlök. 

Jag gör den på samma sätt som en god vän till mig. Med rödlök, oregano, lite tahini och olja. Mixa och så klart! Vill man göra den lite grövre så mosar man med ett glas eller en flaska. Allt beroende på vad en ska ha den till. Orkar man så är det sjukt värt att koka kikärtorna själv. Billigt och en relativt liten arbetsinsats! 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0