Bullet journal

Ett riktigt aha moment för mig var när jag upptäckte bullet journal via Instagram. Konceptet är enkelt och bygger på att använda ett gäng olika moduler. Det som framförallt tilltalar mig är att den är så anpassningsbar, det är helt och hållet mina egna behov som styr innehållet. Vill jag skriva anteckningar? Ta närmaste tomma uppslag och skriv! Dessutom behöver en bara två saker, ett block och en penna. Så det går att starta prick nu om en vill. Är du osäker på hur du vill ha det? Börja och prova dig fram! 

Index 
Första sidan i boken används till index. Sidorna numreras allt eftersom och rubrikerna förs in i indexet. Smidigt för snabb överblick. 

Nyckel
Brevid indexet har jag gjort en liten nyckel. Med olika symboler jag använder. Denna behöver uppdateras lite då jag upptäckt att jag gärna gör lite annorlunda. 

Månadsuppslag 
På ena sidan skrivs månadens datum upp och brevid skrivs veckodagarna. Sedan fyller en helt enkelt i vad som händer under månaden, möten, resor och så vidare. Allt som en behöver ha lätt överskådligt helt enkelt. 

På den andra sidan skriver en ner vad som behöver göras.

Dagsöversikt 
Dagligen görs en lista på vad dagen innehåller. Eller om en fått en idé. Om en vill kan en skriva middagsplaner kanske. Vissa skriver med väder. Andra har trackers av olika slag. Vissa avslutar dagen med att skriva lite om vad som hänt under dagen och kombinerar således planering med dagbok. En använder precis så mycket utrymme en behöver. Till det en behöver. 

Migrering 
Ett superviktigt moment är migrering. Varje månad går en igenom månaden som varit. Inga uppgifter lämnas öppna, antingen flyttas de till nästa månad eller så kan de blivit inaktuella och stryks således. 

Själv har jag gjort en liten lista på städning för att det ska bli gjort. Där har jag delat in vad som behöver göras dagligen, veckovis eller månadsvis. När jag sedan planerar min månad tex kollar jag på listan och för över den till månadsöversikten. Med två barn är det inte alltid jag har tid att sitta ner och planera varje dag jag har därför fuskat lite och gjort veckovisa planeringar. 

Det finns tusen och en sätt att använda en bullet journal på. På bulletjournal.com finns utförligare beskrivningar hur du kan gå till väga! Tips är också att söka inspiration på tex Instagram. 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0