Riksträffar och föräldraskap

För mig har Amningshjälpen och dess riksträffar betytt oerhört mycket för mig som person och som förälder. Det är så otroligt inspirerande att träffa föräldrar som har ett annorlunda tänk kring föräldraskap, så tack alla fina! 

Här kommer en snabb lista! 

Att våga lyssna på mina barn
Och min känsla kring barnen. Jag gör supermånga misstag som förälder, varje dag hela tiden. Ibland lyckas jag dock göra som jag skulle vilja göra hela tiden men som andra kanske inte tycker är helt rätt. Till exempel i helgen sopade Tigern till ett annat barn med en sopkvast. Istället för att direkt skälla satte jag mig på huk för att prata med honom varpå han la händerna på min mun och sa "tyst, jag vill inte att du ska prata" så jag tittade bara på honom. För han visste vad han hade gjort och det var nog för honom. Många föräldrar hade tagit illa upp men svaret från föräldern i fråga var att jo visst hade han slagit till honom men det var eventuellt mer ett viftande som gått överstyr och kanske inte var helt med mening. Hon trodde hur som helst att han var medveten om vad som gått snett och att den vetskapen troligtvis var mer effektiv än en rejäl utskällning. Och så var det ju, när han la händerna på min mun och bad mig vara tyst var det för att han visste precis vad jag kände inför situationen. 

Även att låta barnen springa fritt i lokalen är något jag lärt mig mer. Låta Frallan utforska världen lite längre bort från mig och låta Tigern finna nya vänner. Självklart har jag dem i ögonvrån! Men miljön gör att jag vågar låta barnen upptäcka mer på egen hand. Och käre tid vad de växer av det! 

Att våga bära barn
Det var på ett möte med lokalgruppen jag fick hjälp att göra ett så kallat superman toss första gången. Rilsträffarna har visat mig att det är fullt möjligt att bära barn mycket, ofta och överallt. Frallan har först nu börjat åka vagn lite grann och då främst med sin far som för närvarande är sjukskriven. Nu kan jag inte riktigt förstå hur jag skulle klarat av tvåbarnstiden utan sjal! 

Att våga låta barn kladda, kleta och leka med maten
För mig blev amningen superviktig för anknytningen med mitt första barn. Efter en tuff förlossning och en tuff första tid var amningen det som slutligen förde oss samman. När väl mat skulle introduceras fick jag panik! Tänk om maten skulle göra så han inte ville fortsätta amma? Tills någon i Amningshjälpen tipsade om BLW. Gubben trodde jag blivit tokig, bebisar äter väl puré? För mig kändes det mer självklart och så skönt! Ingen stress och vi åt tillsammans. Superkul ju! 

Att inte känna mig som ett UFO
En helg om året får jag känna mig precis som alla andra. Någon kanske frågar om sjaltips eller frukostförslag till BLWande småtting. Det finns andra med upplevelser av amning utanför normen och det finns utrymme att dela erfarenheter kring det. 


Det finns många fler saker jag skulle vilja prova på, till exempel babypottning skulle jag vilja göra mer aktivt. Så häftigt att se barn som inte ens lärt sig gå men som kan säga till att de vill kissa eller bajsa. Jah skulle även vilja ha mina barn hemma länge länge. Och bara över lag vara lika awesome som de föräldrar jag träffat. 

Chip! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0