Mmmfredag!

Oj oj oj vilken vecka det har varit! Jag har fått vara med ut på kundbesök med praktiken och det har varit sjukt kul vill jag lova! Men ojojoj vad trött jag är nu. Blivit långa och väldigt intensiva dagar med papper och siffror och nya ansikten. Var sjukt sugen på att baka men jag orkar inte. Så det får väl bli äppelmuffins imorgon när jag återfått krafter igen kanske. Jag orkar inte ens baka världens enklaste muffins men jag tänkte i alla fall lägga ut ett litet recept på dem. Kladdkakemuffins så som jag själv föredrar att göra dem. Med andra ord sjukt mycket kakao och mycket kärlek!

KLADDKAKEMUFFINS


Ugn ca 175 grader

Ingredienser

100 g smör
2 ägg
2.5 dl socker
1 msk vaniljsocker
6 msk kakao
2 dl vetemjöl

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt kakao och vaniljsocker, sikta gärna i för att undvika klumpar av kakao. Tillsätt mjöl och blanda jämt. Sist i med smöret. Häll i en form eller muffinsformar placerade på muffinsplåt (annars har jag en känsla av att det blir väldans platta muffins) och peta in i ugnen ca 20 min. Den ska vara kletig och god innuti. Servera gärna med lite grädde på toppen eller vid sidan av.

Goda smaksättningar
Hackad smaksatt choklad eller bara fin mörk choklad
Frusna hallon är galet gott, så klart går det att använda andra frusna bär med
En nypa salt är alltid fint
Hackade nötter, personligen är jag dödligt förtjust i hasselnötter

Det finns verkligen tusen sätt att variera en vanlig enkel kladdkaka det är faktiskt bara att kolla vad som finns i skåpen och känna efter vad som får det att vattnas lite extra i munnen. Det fina med kladdkaka är att det går lätt och ganska snabbt att svänga ihop utifall att det kommer över en kompis eller två på kaffe.

Chip!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0