Sju sorters kakor

För ett par år sedan var vi hemma hos min mormor och firade jul under vistelsen där så passade jag på att sno lite av hennes kakerecept. För är det något som mormor och farmors generation kan så är det baske mig olika sorters småkakor! Och visst vore det väl synd att inte föra traditionen vidare?

Det recept jag använt mig av mest här hemma är mina absoluta favoritkakor nämligen Korintkakor! De gånger jag gjort dem har de försvunnit illa kickt vill jag lova, så jag förväntar mig inte att det kommer vara några kvar när jag kommer tillbaka hem nästa fredag...



2 hg smör
2 hg socker
1 ägg

320 g mjöl
1 tsk bikabonat
½ msk kanel

2 hg korinter

Börja med att skölja korinterna och låt dem sedan rinna av lite.


Blanda smör och socker och ha sen i ägget.


Blanda mjöl, bikarbonat och kanel i en skål.


Blanda samman smörröra med mjölröra.

Sist men inte minst har du i korinterna. Sen är det bara att rulla små bollar och lägga på plåt. Jag brukar trycka till dem lite på toppen så att de ska få en form jag gillar. Är man osäker så provgräddar man ett par stycken först!


In i ugnen på en temperatur runt 200C tills de får rätt färg. För min del brukar de få mer färg undertill så håll ett vakande öga. Låt svalna på galler.


Sen är det bara att äta och njuta!


Nu kanske jag borde ta itu med brödbaket också. Sugen på bröd med valnötter för det är så nedrans gott!

Chip!

Kommentarer
Postat av: Victoria

Vad gott det lät! :D

2011-03-21 @ 16:41:04
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Anna

Helt klart värt att prova kan jag lova! Dessutom är det skönt att det inte behöver bli så himlans perfekt :D

2011-03-22 @ 00:27:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0