Pizza i bullformat


Gubben var i vanlig ordning skeptisk till mitt pizzabulls projekt. Och jag förstår honom för många av de glutenfria alternativen är inte särskilt roliga. Kakor som smakar kartong och knäcke som inte går att bre utan att de faller i bitar, än mindre tugga på. Men sen är jag sån att jag liksom måste testa. 

Själva degen hittade jag recept på här: http://undervarttak.blogspot.se/2013/05/pizzabullar-paleo-recept-enkelt.html?m=, turligt nog fegade jag lite med vattnet och hade på lite mindre till att börja med. Tror det kan ha att göra med storleken på äggen. En märker ju hur konsistensen blir. 

Pizzabullar ca 12 st
Deg
3 äggvitor
3 dl mandelmjöl
5 msk psylliumfröskal, malda
2 tsk bakpulver 
Lite salt 
1-2,5 dl vatten

Tomatsås 
1 lök, hackad
Vitlök efter smak, pressad
Krossade tomater 
Buljong 
Oregano
Torkad chili, malen
Några nypor lakritspulver
En nypa muskavadosocker
Ev squash, tärnad 
Salt
Peppar

Fyllning, förslag
Grönsaker
Fetaost
Mozzarella
Färsk basilika 
Soltorkade tomater 
Skinka
Oliver 

Ägg
Riven ost 

Jag börjar med tomatsåsen. Fräs löken och vitlöken försiktigt tills löken är genomskinlig. Tillsätt krossade tomater samt kryddor, buljong och squash. Smaka av. Låt puttra på spisen ett bra tag. Med en liten är det skönt att förbereda det här steget i förväg. 

Till degen blandas alla torra ingredienser i en bunke. Mixa ihop med äggvitorna med en mixerstav. Tillsätt kokande vatten och mixa ihop till en deg. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper till en stor fyrkant. 

Ta bort det övre pappret och ha på tomatsås och valfri fyllning. Den här gången blev det paprika, fetaost och soltorkade tomater. Rulla ihop till en rulle. Här var jag glad åt mina flergångspapper som är lite mjuka då jag tog hjälp av pappret för att undvika sprickor i degen. 

Skär i ca 2 cm skivor och lägg i en välsmord muffinsplåt. Pensla med ägg och strössla över ost och oregano. 

Tjoff in i ugnen i på 175C i 30-45 minuter. 

Allergikern blev positivt överraskad och åt både en och två och tre bullar. Sen var han alldeles proppmätt! Perfekt som lätt lunch, på utflykt eller varför inte på kalas? 

Chip! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0